Środowiskowy Dom Samopomocy w Ustrzykach Dolnych zobowiązuje się zapewnić dostępność swojej strony internetowej zgodnie z przepisami ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych.
Oświadczenie w sprawie dostępności ma zastosowanie do strony internetowej: www.sds.ustrzyki-dolne.pl
- Data publikacji strony internetowej: 11.07.2019 r.
- Data ostatniej istotnej aktualizacji strony internetowej: 25.03.2021 r.
- Deklaracja została ostatnio poddana przeglądowi i aktualizacji dnia: 30.03.2023 r., 01.02.2024 r.
Status pod względem zgodności z ustawą
Strona internetowa jest zgodna z ustawą z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych.
Data sporządzenia Deklaracji i metoda oceny dostępności cyfrowej
Oświadczenie sporządzono dnia: 25.03.2021 r. Deklarację sporządzono na podstawie samooceny przeprowadzonej przez podmiot publiczny.
Skróty klawiaturowe
Serwis nie jest wyposażony w skróty klawiaturowe, które mogły by wchodzić w konflikt z technologiami asystującymi (np. programy czytające), systemem lub aplikacjami użytkowników.
Informacje zwrotne i dane kontaktowe
- W przypadku problemów z dostępnością strony internetowej prosimy o kontakt.
Osobą wyznaczoną do kontaktu jest Magdalena Łesak- Bulwan sekretariat@sds.ustrzyki-dolne.pl Kontaktować można się także dzwoniąc na numer telefonu 13 461-19-47. Tą samą drogą można także składać wnioski o udostępnienie informacji niedostępnej oraz żądania zapewnienia dostępności. - Każdy ma prawo wystąpić z żądaniem zapewnienia dostępności cyfrowej wskazanej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub ich elementu oraz udostępnienia informacji za pomocą alternatywnego sposobu dostępu.
- Żądanie powinno zawierać:
1. dane kontaktowe osoby występującej z żądaniem,
2. wskazanie strony internetowej, aplikacji mobilnej lub ich elementu, które mają być dostępne cyfrowo,
3. wskazanie sposobu kontaktu z osobą występującą z żądaniem,
4. wskazanie alternatywnego sposobu dostępu, jeżeli dotyczy. - Zapewnienie dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub ich elementu następuje bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w terminie 7 dni od dnia wystąpienia z żądaniem.
- Jeżeli dotrzymanie tego terminu nie jest możliwe, niezwłocznie powiadamia się osobę występującą z żądaniem o przyczynach opóźnienia oraz terminie, w którym zostanie zapewniona dostępność cyfrowa, przy czym termin ten nie może być dłuższy niż dwa miesiące od dnia wystąpienia z żądaniem.
- Odmawia się zapewnienia dostępności cyfrowej elementu strony internetowej lub aplikacji mobilnej, jeżeli wiązałoby się to z ryzykiem naruszenia integralności lub wiarygodności przekazywanych informacji.
- Jeżeli zapewnienie dostępności cyfrowej nie jest możliwe, niezwłocznie powiadamia się osobę występującą z żądaniem o przyczynach braku możliwości zapewnienia dostępności cyfrowej.
Do zapewnienia alternatywnego sposobu dostępu do wskazanego elementu strony internetowej lub aplikacji mobilnej pkt 4-7 powyżej stosuje się odpowiednio.
Postępowanie odwoławcze
- W przypadku odmowy zapewnienia dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub wskazanego elementu strony internetowej, lub aplikacji mobilnej, wskazanych w żądaniu albo w przypadku odmowy skorzystania z alternatywnego sposobu dostępu przez osobę występującą z żądaniem, zgodnie z art. 18 ust. 6 ustawy o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych, osoba ta ma prawo do złożenia skargi w sprawie zapewnienia dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub elementu strony internetowej, lub aplikacji mobilnej.
- Do skarg rozpatrywanych w postępowaniach w sprawie zapewnienia dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub elementu strony internetowej, lub aplikacji mobilnej stosuje się przepisy działu VIII ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego.
Do zapewnienia alternatywnego sposobu dostępu do wskazanego elementu strony internetowej lub aplikacji mobilnej przepisy pkt 1 i 2 powyżej stosuje się odpowiednio.
W przypadku, odmowy realizacji żądania zapewnienia dostępności lub alternatywnego sposobu dostępu do informacji, wnoszący żądanie możne złożyć skargę w sprawie zapewniana dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub elementu strony internetowej, lub aplikacji mobilnej.
Po wyczerpaniu wskazanej wyżej procedury można także złożyć wniosek do Rzecznika Praw Obywatelskich.
Dostępność architektoniczna
Środowiskowy Dom Samopomocy w Ustrzykach Dolnych znajduje się w miejscu dostępnym dla osób niepełnosprawnych, blisko ustrzyckiego rynku. Usytuowanie w centrum miasta powoduje, że blisko znajduje się przystanek autobusowy oraz dworzec, z którego nietrudno trafić do naszego ośrodka. ŚDS posiada dwa wejścia, pierwsze główne od strony parkingu, drugie, boczne, od strony ulicy (obok głównego wejścia do Miejsko Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej). Wejście główne posiada podjazd dla osób niepełnosprawnych ruchowo wyłożony antypoślizgowymi płytkami, które zwiększają bezpieczeństwo podczas poruszania się naszych podopiecznych. W chwili obecnej nasza instytucja mieści się na piętrze budynku, jednak posiadamy platformę dźwigową, dzięki której Uczestnicy z niepełnosprawnością ruchową mogą bez trudności przemieścić się na teren ośrodka. Posiadamy sześć wyremontowanych, nowoczesnych toalet dla kobiet i mężczyzn, dla uczestników (wyposażone w uchwyty dla osób niepełnosprawnych) oraz personelu, w pełni wyposażona łazienka dla osób niepełnosprawnych ruchowo (wyposażona w prysznic, toaletę, umywalkę, specjalistyczne uchwyty oraz siedzisko pod prysznicem). Ta ostatnia jest przestrzenna, prysznic nie ma kabiny, aby z łatwością przemieszczać się w niej wózkiem inwalidzkim. Łazienka ta wyposażona jest w specjalistyczny podnośnik, ułatwiający przenoszenie osoby z niedowładem ciała. Przy umywalce jest miejsce na nogi uczestnika, aby poruszając się na wózku mógł podjechać blisko i umyć ręce. Do wszystkich pomieszczeń uczestnicy mają ławy dostęp. W całym ośrodku nie ma progów, a dwa niewielkie podjazdy wnikające z różnic poziomów pomiędzy korytarzem a kuchnią oraz korytarzem, a klatką schodową oznaczone są specjalnymi kontrastowymi taśmami. Brak progów umożliwia płynne przemieszczanie się osobom z niepełnosprawnością ruchową (zarówno tych na wózkach inwalidzkich, jak i tych poruszających się z pomocą chodzików, balkoników, trójnogów, lasek). Wszystkie drzwi i ciągi komunikacyjne w ośrodku mają szerokość ponad 90 cm i są wolne od barier. Na parkingu jest wyznaczone miejsce dla osób niepełnosprawnych.
Dostępność informacyjno- komunikacyjna
Środowiskowy Dom Samopomocy zapewnia opiekę i specjalistyczne zajęcia dla osób niesłyszących, niedosłyszących oraz z problemami w komunikacji werbalnej. Osoby niesłyszące posługujące się językiem migowym obsługiwane są przez wykwalifikowanego pracownika (surdopedagog, I i II stopień języka migowego). Osoby, które mają trudności w komunikowaniu się i nie posługują się językiem migowym, uczestniczą w zajęciach z alternatywnych i wspomagających metod komunikacji, gdzie z wykorzystaniem sprzętu komputerowego i specjalistycznego oprogramowania Mówik, uczą się rozmawiać za pomocą piktogramów. Proste komunikaty i instrukcje dla uczestników przełożone są na język obrazków. Wszyscy pracownicy ŚDS posiadają specjalistyczne przeszkolenie z zakresu AAC- alternatywnych i wspomagających metod komunikacji.
Dane teleadresowe:
Środowiskowy Dom Samopomocy
ul. Wyzwolenia 7
38-700 Ustrzyki Dolne
tel. 13 461 19 47
e-mail: sekretariat@sds.ustrzyki-dolne.pl